Denne hjemmeside bruger cookies

For at give dig en bedre oplevelse, bruger vi cookies til at gemme informationer om dit besøg. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies. Vis detaljer

Login

Send mig ny adgangskode

Latest News and Blog

Vil du køre i en selvkørende bus?

Nu køres der med testpassagerer i de tre shuttle-busser på DTU. Har du lyst til at prøve er der åbent for offentligheden. Alle skal selvfølgelig køre med mundbind og overholde afstandskrav mm som gælder vedr. corona restriktioner.

Busserne er programmeret til at køre bestemte ruter og styres af satelit og laser. Kameraet i bussen bruges til at overvåge inde i bussen og udenfor. Til selve kørslen bruges 8 laser som aflæser omgivelserne konstant og bruges til at navigere med. De kan derfor påvirkes af store snefnug, fugle eller papir der hvirvler. Den teknologi som shuttlebussen bruger er mere præcis end teknologien som bruges i Teslabiler. Bussen er forprogrammeret til at køre med 1 cm præcision og er godkendt til at køre med 25 km/t, men her køres med max 15 km/t. Den er godkendt til 1000 kg eller 12 passager. Den følger 100% færdselsreglerne og har sikkerhedszoner som betyder at den bremser hvis nogen kommer for tæt på under kørslen. Fx en cyklist der kommer for tæt på højre om eller en bil der trækker for tæt ind foran, så vil bussen bremse og om nødvendigt standse. Hvis der er en forhindring foran bussen, så vil den ikke køre over i modkørendes bane, men vente til forhindringen, fx en parkeret bil, er væk.

Bussen er fransk produceret, tilladelsen har været 3 år undervejs og projektet er nået til niveau 3 - hvor operatøren stadigvæk har en rolle i styring af bussen, fx ved dårligt udsyn. Niveau 4 er hvor operatøren stadig er i bussen, men kun ment som overvågning. På niveau 5 kører bussen uden operatør tilstede. Shuttlebussen testes på DTU og ruten er ca 3 km lang. Der er fem stoppesteder på DTU.